Digital Marketing

Αν αγνοείς το Digital Marketing είναι σαν να έχεις ξεκινήσει μια επιχείρηση και να μην το έχεις πει σε κανέναν.

Το Marketing αλλάζει: Τα πιο σημαντικά trends για το 2020!

Το Marketing αλλάζει: Τα πιο σημαντικά trends για το 2020!
Τί νέο φέρνει το νέο έτος μαζί του για τον κλάδο του Marketing, των digital media και της ψηφιακής επικοινωνίας!
Το 2020 βρίσκεται προ των πηλών και ήδη οι ειδικοί από τον χώρο του Marketing προετοιμάζονται για τη νέα χρόνια, τις καινοτομίες που αυτή φέρνει αλλά και το νέο σκηνικό που δημιουργείται στον ψηφιακό χώρο. Οι προκλήσεις κάθε χρόνο είναι πολλές, ενώ η ραγδαία εξάπλωση της τεχνολογίας και η εφαρμογή καινοτόμων πρακτικών δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστο και τον κλάδο του Marketing. Τομείς οι οποίοι στηρίζονται στην εφαρμογή νέων τεχνολογιών, όπως αυτός του Marketing, οφείλουν να ακολουθούν τις εξελίξεις και γιατί όχι να τις προβλέπουν όταν αυτό είναι εφικτό, ώστε να παραμένουν πάντα στην πρώτη γραμμή.

Πλέον είναι πιο ορατή από ποτέ η επιρροή του Marketing στην καθημερινότητα των καταναλωτών, με τα digital media να κυριαρχούν και τους ειδικούς του χώρου να εφαρμόζουν καινοτόμες πρακτικές για να προσελκύσουν καταναλωτές και να κερδίσουν το ενδιαφέρον και την εμπιστοσύνη τους. Το 2019 άλλωστε ήταν μια χρονιά γεμάτη τεχνολογικά επιτεύγματα τα οποία άλλαξαν αισθητά την καθημερινότητα των χρηστών της τεχνολογίας και του διαδικτύου και φυσικά επηρέασαν και το Marketing, το οποίο μεταλλάχθηκε σε ένα ακόμη πιο σύγχρονο και αποτελεσματικό εργαλείο για κάθε επιχείρηση και οργανισμό. Το 2020 η ανοδική αυτή πορεία των digital media αναμένεται να συνεχιστεί και στο νέο αυτό σκηνικό που διαμορφώνεται, το Marketing αλλάζει, γίνεται πιο σύγχρονο και ισχυρότερο από ποτέ, έτοιμο να ανταπεξέλθει στις νέες προκλήσεις.

Εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα

Είναι πλέον γεγονός. Η εικονική αλλά και η επαυξημένη πραγματικότητα βρίσκονται σε ραγδαία άνοδο. Τα γνωστά και ως Virtual Reality και Augmented Reality που πριν από μερικά χρόνια φάνταζαν σενάρια επιστημονικής φαντασίας, πλέον αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών. Παράλληλα, πρόκειται για δύο ιδιαίτερα δημοφιλή trends στο Marketing, τα οποία προσαρμόζουν στην ψηφιακή τους καμπάνια δεκάδες επιχειρήσεις, ώστε να προσφέρουν μια όσο το δυνατόν καλύτερη εμπειρία στους καταναλωτές. Για παράδειγμα, καταστήματα οπτικών ειδών κάνοντας χρήση της επαυξημένης πραγματικότητας δίνουν την δυνατότητα στους επισκέπτες των e-shops τους να “δοκιμάσουν” ψηφιακά τα γυαλιά που τους αρέσουν, ώστε να τεστάρουν εάν τους πηγαίνουν, πριν προβούν σε αγορές. Κάτι αντίστοιχο κάνουν και εταιρίες που διαθέτουν έπιπλα, οι οποίες χάρη στην AR επιτρέπουν στους καταναλωτές να δουν πως θα φαινόταν ένας καναπές που τους αρέσει στο σαλόνι τους. Για παράδειγμα τα IKEA έχουν λανσάρει τέτοιου είδους εφαρμογές και η ανταπόκριση των καταναλωτών είναι κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η επαυξημένη πραγματικότητα πρόκειται να κυριαρχήσει το 2020, ξεπερνώντας την εικονική πραγματικότητα και τις εφαρμογές της. Εάν κάποιος ασχολείται με το Marketing, έχει μια μικρή ή μεγάλη επιχείρηση και συνεργάζεται με κάποιον ειδικό, το 2020 πρέπει σίγουρα να εντάξει την επαυξημένη πραγματικότητα και τις εφαρμογές της στην ψηφιακή του στρατηγική, ώστε να επωφεληθεί από ένα τόσο ισχυρό και πολλά υποσχόμενο εργαλείο marketing.

Διαδραστικό περιεχόμενο

Οι εποχές κατά τις οποίες οι καταναλωτές και οι χρήστες των μέσων χαρακτηρίζονταν ως “πατάτες του καναπέ” φαίνεται πως ανήκουν κατά πολύ στο παρελθόν. Τα τελευταία χρόνια η αμφίδρομη επικοινωνία και η συνεχής αλληλεπίδραση με τους καταναλωτές αποτελεί το ζητούμενο σε κάθε σοβαρή επιχείρηση αλλά και κάθε επαγγελματία του Marketing. Το 2020, το διαδραστικό περιεχόμενο θα γνωρίσει ακόμη μεγαλύτερη άνθιση, καθώς παρουσιάζεται ιδιαίτερα ελκυστικό προς τους χρήστες. Η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα θα διαδραματίσουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη, επιβεβαιώνοντας για ακόμη μια φορά τη σπουδαιότητά τους για τον κλάδο του Marketing. Μόνο απαρατήρητο δεν μπορεί να περάσει άλλωστε το γεγονός πως 91% των καταναλωτών αναζητούν πιο διαδραστικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο.

Το 2020 το Marketing θα στρέψει το ενδιαφέρον του ακόμη περισσότερο στο να προσφέρει στους καταναλωτές αυτό ακριβώς που θέλουν: βίντεο 360ο, ψηφοφορίες, κουίζ, AR-VR εφαρμογές καθώς και διαδραστικές αναρτήσεις που επιτρέπουν την άμεση πώληση. Ποιος δεν θα ήθελε άλλωστε να κάνει μια ψηφιακή περιπλάνηση στους δρόμους της Ρώμης και να ανακαλύψει την πανέμορφη πόλη της Ιταλίας χωρίς να κουνηθεί από το σπίτι του, μόνο μέσω ενός βίντεο 360ο. Πόσο πιο πρακτικό είναι για τους χρήστες του Instagram, να μπορούν άμεσα όταν βλέπουν μια φωτογραφία να ενημερωθούν για το πόσο κοστίζουν τα ρούχα ή τα αξεσουάρ που υπάρχουν σε αυτή και να μεταφερθούν εύκολα σε ένα e-shop για να τα προμηθευτούν. Το διαδραστικό περιεχόμενο θα αποτελέσει κυρίαρχο trend για το 2020 στο κλάδο του Marketing και για άλλον έναν, ιδιαίτερα απλό αλλά πολύ σημαντικό, λόγο: αυξάνει την αλληλεπίδραση. Όσοι ασχολούνται με το Marketing γνωρίζουν πολύ καλά πως η αλληλεπίδραση του κοινού με το περιεχόμενο αποτελεί ζητούμενο. Δεν αρκεί απλά να σχεδιάζει κανείς και να υλοποιεί διαφημιστικές καμπάνιες για παράδειγμα, ή να δημοσιεύσει ευφάνταστες αναρτήσεις και αστεία βίντεο. Όλα αυτά γίνονται πετυχημένα όταν ο κόσμος αλληλεπιδρά και δείχνει έμπρακτα το ενδιαφέρον του. Το διαδραστικό περιεχόμενο μπορεί να συμβάλει δραστικά στην αύξηση της αλληλεπίδρασης και για αυτό το 2020 του ανήκει.

Τα βίντεο παραμένουν ψηλά

Τα τελευταία χρόνια το Marketing έχει επενδύσει πολύ στα βίντεο καθώς όπως αποδεικνύεται οι καταναλωτές αντιδρούν με ιδιαίτερα θετικό τρόπο σε οπτικοακουστικό περιεχόμενο και έτσι τη χρονιά που πέρασε τα βίντεο ήταν ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία marketing. Η τάση αυτή θα συνεχιστεί και το 2020 ενώ χάρη στην εξέλιξη της τεχνολογίας, τα βίντεο θα διαδραματίσουν ακόμη πιο σημαντικό ρόλο. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι τεχνολογίες όπως οι VR-AR αλλά και η λογική του διαδραστικού περιεχόμενου εφαρμόζονται πλέον και στην παραγωγή βίντεο, τότε σίγουρα το 2020 τα βίντεο θα συνεχίσουν να έχουν σημαντική θέση σε κάθε Marketing στρατηγική.

Το ζωντανό περιεχόμενο, όπως τα live βίντεο σε Facebook και Instagram αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα πετυχημένων στρατηγικών, καθώς οι χρήστες τείνουν να αφιερώνουν τριπλάσιο χρόνο στην παρακολούθηση τέτοιων βίντεο, απ’ ότι στην παρακολούθηση βίντεο τα οποία δεν είναι live. Ταυτόχρονα οι χρήστες που ενδιαφέρονται για τέτοιου είδους περιεχόμενο, παρουσιάζουν μεγαλύτερα ποσοστά αλληλεπίδρασης καθώς αφήνουν πιο εύκολα σχόλια, συμμετέχουν στον διάλογο και δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον και προσοχή για το περιεχόμενο αυτών των βίντεο. Δεν αποτελεί καμία έκπληξη λοιπόν που το 2020 θα βρει τα βίντεο να φιγουράρουν στα trends του Marketing και να εξελίσσονται διαρκώς.

Τα ανανεωμένα Google Ads

Οι αλλαγές που εφαρμόζει πλέον η Google στα γνωστά Google Ads είναι αρκετές ώστε το πολύτιμο αυτό εργαλείο προβολής που προσφέρει ο γνωστός κολοσσός της τεχνολογίας να συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πιο δημοφιλή trends για το 2020. Τα ανανεωμένα Google Ads προσφέρουν μια νέα πραγματικότητα στον χώρο της δημιουργίας online διαφημίσεων, χάρη στην αυτοματοποίηση αλλά και τα έξυπνα εργαλεία που διαθέτουν.

Μέσω αλγορίθμων τα Google Ads είναι σε θέση να βελτιώνουν τις διαφημίσεις μιας επιχείρησης και δίνουν τη δυνατότητα μεγαλύτερης ευελιξίας. Για παράδειγμα πλέον οι προσφορές μιας επιχείρησης που παρουσιάζονται στα Google Ads μπορούν να αλλάζουν αυτόματα όταν αυξάνονται ή μειώνονται οι πωλήσεις. Έτσι όσοι ασχολούνται με το Marketing μιας επιχείρησης θα έχουν στα χέρια τους ένα ιδιαίτερα αξιόλογο εργαλείο για το 2020, το οποίο εάν αξιοποιηθεί σωστά μπορεί να αποφέρει σημαντικά κέρδη.

Η προσωποποίηση παραμένει το κλειδί

Το 2020 θα είναι η χρονιά του προσωποποιημένου Marketing και αυτό δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Οι καταναλωτές, πλέον, γυρνούν την πλάτη στις παραδοσιακές διαφημίσεις ή στο περιεχόμενο που νιώθουν ότι δεν τους αφορά. Έτσι η πιο παραδοσιακή προσέγγιση στη δημιουργία διαφημίσεων χάνει σταθερά έδαφος και το προσωποποιημένο Marketing εξελίσσεται στο νέο trend. Σε έρευνα που συμμετείχαν 1.000 άτομα, το 90% βρήκε τις προσωποποιημένες διαφημίσεις πιο ελκυστικές ενώ ένα ποσοστό 80% δηλώνει πρόθυμο να εμπιστευτεί μια επιχείρηση που προσφέρει τέτοιου είδους περιεχόμενο. Αντί να αναλώνει κανείς τον χρόνο σου σε γενικόλογες διαφημίσεις ή αυτοματοποιημένα emails, το να δημιουργεί ένα πιο προσωποποιημένο περιεχόμενο, διαφορετικό κάθε φορά ανάλογα με τους χρήστες, σίγουρα αποτελεί ζητούμενο για το 2020. Οι χρήστες τείνουν να αλληλεπιδρούν καλύτερα με το περιεχόμενο που τους ενδιαφέρει και έτσι οι διαφημίσεις και οι προωθητικές ενέργειες πρέπει να είναι στοχευμένες για να έχουν πραγματικό αποτέλεσμα και απήχηση.

Τα shoppable posts κυριαρχούν

Οι απευθείας αγορές μέσω αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Instagram, τα γνωστά πλέον shoppable posts συγκαταλέγονται ανάμεσα στα πιο δημοφιλή trends του Marketing για το 2020. Οι χρήστες έχουν πλέον τη δυνατότητα να πραγματοποιούν αγορές μέσω… φωτογραφιών. Το Instagram θεωρείται πλέον ένα πανίσχυρο μέσο που χρησιμοποιούν brands, publishers και διασημότητες ανά τον κόσμο ενώ στον χώρο της μόδας και του τουρισμού φαίνεται πως διατηρεί τα ινία και διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο στη λήψη αποφάσεων για κάποια ενδεχόμενη αγορά.

Τα shoppable posts μετουσιώνουν αυτή την κυριαρχία σε αγορές και σίγουρα το 2020 θα επεκταθούν περαιτέρω. Στην ουσία πρόκειται για αναρτήσεις με tagged products, τα οποία προσφέρουν λεπτομερείς περιγραφές για προϊόντα, τιμές και άλλα στοιχεία. Επιλέγοντας πάνω στη φωτογραφία οι χρήστες έχουν πρόσβαση σε αυτά τα στοιχεία και στη συνέχεια μπορούν να οδηγηθούν αυτόματα σε κάποιο e-shop του κάθε brand ώστε να ολοκληρώσουν τις αγορές τους. Πρακτικά, οι χρήστες δεν αλληλεπιδρούν απλά με μια ωραία φωτογραφία ούτε καλούνται να ψάξουν πληροφορίες για ένα προϊόν που βλέπουν μπροστά τους. Έχουν τη δυνατότητα να δουν άμεσα όλα τα στοιχεία που τους ενδιαφέρουν και απλά και γρήγορα να ολοκληρώσουν πιθανές αγορές.

Νέα μονοπάτια επικοινωνίας

Όσοι ασχολούνται με το Marketing γνωρίζουν πολύ καλά πως η προσέγγιση του κοινού είναι μια ιδιαίτερα πολυεπίπεδη και απαιτητική διαδικασία. Τα social media είναι σίγουρα ένα πολύτιμο εργαλείο καθώς επιτρέπουν τη δημιουργία μιας αμφίδρομης σχέσης με τον κόσμο για κάθε επιχείρηση και προσφέρουν τη δυνατότητα ανάπτυξης μιας μακροχρόνιας σχέσης εμπιστοσύνης. Τι γίνεται όμως όταν ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης “πέφτει”; Ή όταν αλλάζει τους όρους χρήσης του περιεχομένου του; Πρακτικά η εκάστοτε επιχείρηση καλείται να βρει λύσεις ή να προσαρμοστεί στις όποιες αλλαγές. Για τον λόγο αυτό, οι ειδικοί του Marketing, γνωρίζουν πολύ καλά την αξία των εναλλακτικών μορφών επικοινωνίας με το κοινό. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις επενδύουν πολλά χρήματα στο e-mail marketing, ώστε να είναι σε θέση να δημιουργούν μια μεγάλη λίστα παραληπτών με τους οποίους θα μπορούν να έχουν άμεση επικοινωνία για πιθανές προωθητικές ενέργειες. Αυτό που καταγράφεται ωστόσο τελευταία στο e-mail marketing είναι τα χαμηλά ή σταθερά ποσοστά των παραληπτών που δεν αρκούνται απλά στην ανάγνωση ενός e-mail αλλά προχωρούν για παράδειγμα και σε αγορές.

Το 2020 αποτελεί μια πρόκληση για τους ειδικούς του Marketing, οι οποίοι στρέφουν το ενδιαφέρον τους σε άλλα κανάλια επικοινωνίας. Τα chatbots επί παραδείγματι γνωρίζουν άνθιση και αναμένεται να γνωρίσουν ακόμη μεγαλύτερη μέσα στο 2020. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει με τα push notification, που ειδοποιούν σε πραγματικό χρόνο τους χρήστες για κάθε νέα ανάρτηση ή περιεχόμενο σε μια ιστοσελίδα.

Η θέση μηδέν είναι το ζητούμενο

Η καλύτερη θέση, πλέον, στις εμφανίσεις αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης είναι η θέση μηδέν! Πρόκειται για τα γνωστά featured snippets που εμφανίζονται πάνω από τα αποτελέσματα σε κάθε αναζήτηση. Αποτελούν το πρώτο πράγμα που συναντά κάθε χρήστης όταν ψάχνει κάτι στο διαδίκτυο και τις περισσότερες φορές είναι και το μόνο link που επισκέπτεται. Συνεπώς πρόκειται για μια πολύ σημαντική θέση, η κατάκτηση της οποίας αποτελεί το ζητούμενο για κάθε ειδικό που ασχολείται με το Marketing.

Σε αυτή τη θέση εμφανίζονται συνοπτικά πληροφορίες σχετικά με την αναζήτηση που πραγματοποιεί ο χρήστης και συνήθως ένα link το οποίο μπορεί να ακολουθήσει για να έχει πρόσβαση στο πλήρες περιεχόμενο. Κείμενα τα οποία παρουσιάζουν SEO πρακτικές, υψηλής ποιότητας περιεχόμενο και χρησιμοποιούν τακτικές οργάνωσης και ορθής παρουσίασης των πληροφοριών τείνουν να κατακτούν τέτοιες θέσεις, με τη συνάφεια να παίζει σημαντικό ρόλο. Μπορεί λοιπόν κάποιοι να αγωνίζονται να βγουν ψηλά στις εμφανίσεις των μηχανών αναζήτησης, ωστόσο η κατάκτηση της θέσης μηδέν είναι σίγουρα ο στόχος για κάθε ειδικό του Marketing το 2020.

Η εμφάνιση νέων trends στον κλάδο του Marketing για το 2020 και η έμφαση που πρέπει να δοθεί στις νέες καινοτόμες πρακτικές ψηφιακής επικοινωνίας, δεν σηματοδοτεί ωστόσο την πλήρη εξάλειψη κάθε άλλης πρακτικής. Το παραδοσιακό Marketing και οι πιο “πατροπαράδοτες” πρακτικές έχουν σίγουρα και το 2020 μια θέση στον ημερολόγιο ενεργειών κάθε ειδικού του Marketing. Σίγουρα το βάρος πρέπει να δοθεί στα νέα και ιδιαίτερα δημοφιλή trends που έρχονται με πολλές προσδοκίες να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις ακόμη και των πιο απαιτητικών. Ωστόσο το παραδοσιακό Marketing δεν πέθανε ακόμη, και ένας σωστός συνδυασμός ανάμεσα σε παλιά και δοκιμασμένα trends και νέα και πολλά υποσχόμενα trends σίγουρα θα αποδώσει τα μέγιστα. Το Marketing εξελίσσεται διαρκώς και μέρα με τη μέρα νέες εφαρμογές και πρακτικές κάνουν την εμφάνισή τους, με τους ειδικούς του χώρου να ακολουθούν, να ενημερώνονται συνεχώς και να εφαρμόζουν ολοκληρωμένες λύσεις και στρατηγικές που αποδίδουν καρπούς.